previous pauseresume next

اهداف ارزشيابي

ارزشيابي درس (Course Evaluation)

ارزشيابي درس به عنوان يكي از شيوه هاي اساسي براي بهبود كيفيت آموزش، ارائه نيمرخي از كيفيت تدريس و ارائه پيشنهاداتي براي اصلاح فرآيندهاي آموزشي در تمام مؤسسات آموزش عالي و دانشگاه هاي اروپا و آمريكا و برخي دانشگاه هاي آسيا به صورت سيستم پايش مستمر دروس، استقرار يافته است. نتايج اين ارزشيابي ها علاوه بر انعكاس به مسئولين دروس و دپارتمان هاي ذيربط، براي ارتقاء و استخدام استادان و حتي تخصيص اعتبارات مالي و اعتباربخشي دپارتمان ها و برنامه هاي آموزشي مورد توجه قرار مي گيرد. َAbotمعتقد است ارزشيابي برنامه درسي يا درس، فرآيند گردآوري داده ها در مورد درس و برنامه درسي و به كارگيري اين داده ها براي تصميم گيري در مورد راه هاي حفظ و يا تغيير برنامه مي باشد.  

مقدمه و پيش نياز ارزشيابي درس، تمايل، تعهد، تأمل و دل مشغولي استاد نسبت به بهبود مستمر درس بوده و استاد بايد اين را بپذيرد كه تدريس هميشه مي تواند بهتر از قبل انجام شود و بدون اعتقاد به اين مطلب، انجام ارزشيابي درس فرآيندي بي اثر خواهد بود.

 

اهداف ارزشيابي برنامه هاي درسي

 

۱)     اندازه گيري نتايج فعاليت هاي ياددهي- يادگيري در يادگيرندگان

۲)     تعيين ميزان تحقق اهداف آموزشي در برنامه ريزي هاي درسي و آموزشي

۳)     تعيين كيفيت برنامه هاي آموزشي (شناسنامه درس، اهداف درس، محتوا، منابع، روش تدريس، چگونگی آزمون، چگونگي ايجاد انگيزه در يادگيرندگان و ...)

۴)     قضاوت در مورد امتيازات، مقررات، شيوه هاي پذيرش، مديريتي و ساختاري آموزش

۵)     استفاده از نظرات و احساسات دانشجويان درباره درس

۶)     ارائه بازخوردهاي مناسب به اساتيد بر اساس نتايج به دست آمده

۷)     بهبود مستمر كيفيت آموزشي به وسيله تغيير در چگونگي روند تدريس اساتيد 

ارتباط با ما

خیابان هزار جریب، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی