رفتن به محتوای اصلی
x

ارزشیابی برنامه و اعتباربخشی

معرفی واحد:

ارزشیابی؛ فرایند تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن اطلاعات توصیفی و قضاوت در مورد ارزش و مطلوبیت اهداف، برنامه ‎ها، نحوه اجرا و نتایج به منظور هدایت تصمیم‏ گیری، خدمت در جهت پاسخگویی نیازها و درک بیشتر از پدیده‎ ‎های مورد بررسی است.

 اعتباربخشی (Accreditation ) یکی از الگوهای مورد استفاده در ارزشیابی برنامه و موسسه است.

اعتباربخشی رویکرد مبتنی بر قضاوت خبرگان است و  در 2 حوزه برنامه و موسسه اجرا می­شود. در طی فرآیند اعتباربخشی موقعیت موسسه و یا برنامه با استانداردهای از پیش تعیین مورد بررسی قرار می­گیرد.  بدیهی است با توجه به تفاوت در ساختارهای نظام آموزش عالی، فرهنگی و سیاسی یک الگوی یکسان اعتباربخشی برای تمام کشورها وجود ندارد. بنابراین هر کشور با توجه به شرایط خاص خود، الگوی مناسب اعتباربخشی را طراحی و اجرا می­کند. تقاضا برای  اعتباربخشی چه موسسه ­ای یا برنامه در کشور امریکا به صورت اختیاری است.

اعتباربخشی در طی 3 مرحله انجام می­گردد: خودارزیابی، ارزیابی بیرونی و تصمیم ­گیری در خصوص موقعیت اعتباربخشی موسسه یا برنامه توسط موسسه اعتباربخشی کننده است. در کشورمان به دنبال ابلاغ طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و معرفی بسته اعتباربخشی با 4 محور اعتباربخشی موسسه ­ای، بیمارستانی، برنامه­ ای و بین ­المللی سبب شده است حرکت در این مسیر سرعت بیشتری پیدا نماید.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توجه به توان علمی و اجرایی در قالب ماموریت ­های ویژه واسپاری شده از سوی وزارت متبوع اجرای اعتباربخشی موسسه ای و طراحی الگوی ژنریک اعتباربخشی برنامه را برعهده گرفت و با کیفت عالی هر دو ماموریت را به پایان برد.

                                           ​