ارزشیابی؛ فرایند تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن اطلاعات توصیفی و قضاوت در مورد ارزش و مطلوبیت اهداف، برنامه ها، نحوه اجرا و نتایج به منظور هدایت تصمیم گیری، خدمت در جهت پاسخگویی نیازها و درک بیشتر از پدیده های مورد بررسی است.
اعتباربخشی (Accreditation ) یکی از الگوهای مورد استفاده در ارزشیابی برنامه ، موسسه و مراکز اموزشی درمانی است.
اعتباربخشی رویکرد مبتنی بر قضاوت خبرگان است و در 3 حوزه برنامه ، موسسه و مراکز اموزشی درمانی اجرا میشود. در طی فرآیند اعتباربخشی موقعیت موسسه ،مراکز اموزشی درمانی و یا برنامه با استانداردهای از پیش تعیین مورد بررسی قرار میگیرد. بدیهی است با توجه به تفاوت در ساختارهای نظام آموزش عالی، فرهنگی و سیاسی یک الگوی یکسان اعتباربخشی برای تمام کشورها وجود ندارد. بنابراین هر کشور با توجه به شرایط خاص خود، الگوی مناسب اعتباربخشی را طراحی و اجرا میکند.
اعتباربخشی در طی 3 مرحله انجام میگردد: خودارزیابی، ارزیابی بیرونی و تصمیم گیری در خصوص موقعیت اعتباربخشی موسسه ،مرکز اموزشی درمانی یا برنامه توسط موسسه اعتباربخشی کننده است. در کشورمان به دنبال ابلاغ طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و معرفی بسته اعتباربخشی با 4 محور اعتباربخشی موسسه ای، بیمارستانی، برنامه ای و بین المللی سبب شده است حرکت در این مسیر سرعت بیشتری پیدا نماید.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توجه به توان علمی و اجرایی در قالب ماموریت های ویژه واسپاری شده از سوی وزارت متبوع اجرای اعتباربخشی موسسه ای و طراحی الگوی ژنریک اعتباربخشی برنامه را برعهده گرفت و هر دو ماموریت را در دست اجرا دارد.