طرح های نوآورانه فعالیت های هدفمند، آگاهانه و نظامند و دارای نتایج مشخص با هدف حل مشکلات و معضلات آموزشی در سیستم آموزشی دانشگاه تدوین و به مرحله اجرا در می آید. این طرح ها واجد ویژگی های زیر هستند.
- در سطح دانشگاه ،کشور و یا دنیا برای اولین بار اجرا میشود.
- منجر به پیشرفت و توسعه در یکی از حیطه های مختلف آموزش علوم پزشکی میشوند
- یکی از مشکلات موجود در آموزش علوم پزشکی را برطرف مینماید
- در بستر های مختلف آموزش علوم پزشکی اجرا و پیاده میگرد
- اعضائ هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مجری اصلی این طرح ها هستند.
- فراتر ازانجام یک فرایند روتین آموزشی است و رویکرد غالب آن پژوهشی و از جمله اقدام پژوهی خواهد بود .
مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاهها در اجرای برنامههای تحول یکی از مهمترین نکاتی است که در ارتقا کلیه فرایندهای یاددهی و یادگیری باید مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا سیاست حوزه معاونت آموزشی وزارتخانه ترغیب و حمایت از ایده های خلاقانه و نوآورانه در حوزه آموزش علوم پزشکی است. و این امر یکی از برنامههای معاونت آموزشی در اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است. مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی با هدف حمایت از طرحهای نوآورانه و همچنین حافظه سازمانی تحول در آموزش علوم پزشکی راه اندازی شده است.
و لذا به منظور جهت دهی به فعالیت های نوآورانه آموزشی در قالب طرح های منسجم و پرمحتوا تفاهم نامه همکاری به منظور حمایت مالی از پروپوزال های طرح های نوآورانه آموزشی بین مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی و مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت منعقد شده است. این مرکزبا فعال کردن سامانه ملی طرح های نوآورانه و جهت دهی به دانشگاه ها به منظور ارائه طرح های نوآورانه متناسب با نیازهای ملی، سایر اقدامات لازم از جمله توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاهها، مشارکت و نظارت بر فرایند بررسی طرح ها را پیگیری می کند.