اعضای هیات علمی به عنوان مهمترین نیروی انسانی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در تحقق اهداف عالی دانشگاه ها که همانا توسعه پایدار وهمه جانبه کشور می باشد، بسیار موثر میباشند.
بنابراین موفقیت دانشگاه ها، قویا وابسته به توانمندی های اساتید و بهبود و ارتقاء مستمر عملکرد ایشان می باشد.
از طرفی ارتقاء سطح كيفيت آموزش و تربيت نيروي متخصص در راستاي نيازهای جامعه از جمله رسالتهای دانشگاه ها است، که در برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به آن اشاره شده است.به همین دلیل حفظ و ارتقاي كيفيت آموزش از وظايف اصلي اعضای هیات علمی و نظام آموزشی محسوب می شود.
برای حفظ و ارتقاء کیفیت آموزش، برخورداري دانشگاه از نظام منسجم و جامع ارزشيابي استاد لازم و ضروری می باشد. هرچند ارزشیابی استاد در حیطه آموزش دارای هدفِ ارتقاء سطح کیفی آموزش ها و بهبود فرایند یاددهی – یادگیری و نهایتا تربیت دانش آموختگانی با توانمندی بیشتر و موثرتر می باشد، نظام ارزشیابی اساتید در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با دو هدف اصلی ذیل طراحی و اجرا گردیده است.
۱- ارتقاء و بهبود عملکرد اعضای هیات علمی
۲- کمک به تصمیم گیریهای مدیریتی به منظور تامین پاسخگویی اجتماعی نظام آموزشی دانشگاه
در این نظام لازمست ارزشیابی ها به صورت مستمر و با استفاده از روش های ارزیابی مختلف که دارای پایایی و روایی لازم می باشند انجام گیرد و در آن دیدگاه های دست اندرکاران مختلف لحاظ شود.
سابقه تأسیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به سال ۱۳۲۵، زمان تشکیل آموزشگاه عالی بهداری بر می گردد ولی اولین شواهد دال بر ارزشیابی استاد به سال ۱۳۴۲ مربوط می شود. دکتر کثيري در کتاب عشق نهفته (مروري بر زندگينامه ي دکتر حکمي) مدرکي را ارائه مي دهد که در سال ۱۳۴۲( ۸ سال قبل از دانشگاه بوعلی همدان که به عنوان اولین دانشگاه دارای ارزشیابی استاد در ایران شناخته می شود) دانشجويان دکتر حکمي در دانشکده پزشکي دانشگاه اصفهان، ايشان را ارزشيابي نموده و مسئول وقت بر اساس نتايج آن، اين استاد را مورد تشويق قرار داده است. این اسناد نشان دهنده اهمیت ارزشیابی و تاکید پیشکسوتان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر این مهم می باشد.
نظام ارزشیابی استاد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شکل رسمی از سال ۱۳۶۸ با نظرسنجی از دانشجویان آغاز شد و طی سالهای بعد با تغییراتی روبرو شد از جمله این تغییرات، نظرسنجی از مدیران و حتی در دوره ای نظرسنجی از همکار و خودارزیابی بوده است.
در حال حاضر ارزشیابی استاد توسط مرکز مطالعات وتوسعه آموزش پزشکی و با همکاری مستقیم دانشکده ها هدایت و اجرا می گردد.