رفتن به محتوای اصلی
x

واحد ارتقاء آموزش بالینی

 

معرفی واحد آموزش بالینی

 

مقدمه:

نقش دانشگاه‌های علوم پزشکی در توانمند ساختن دانش‌آموختگان برای قبول نقش‌های خطیر شغلی، از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و آموزش بالینی، نقش اساسی و مهم در تحقق این امر دارد. در این راستا مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی به عنوان یک مرکز علمی، فعالیتها و خدمات متنوعی را ارائه می دهد. این مرکز حمایت‌های تخصصی خود را در زمینه توسعه فعالیت‌های آموزشی، با هدف بهبود کیفیت آموزش از طریق برنامه ریزی، ارزشیابی، سازمان دهی و پژوهش فراهم می‌سازد. بنابراین مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی می‌تواند نقش مهم و حساسی در ارتقا آموزش بالینی و نهایتا آموزش گروه‌های پزشکی ایفا نماید.  واحد آموزش بالینی مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با طراحی و اجرای برنامه‌های علمی رسیدن به این هدف را تسریع  می نماید.

تعریف واحد ارتقا آموزش بالینی

واحد ارتقا آموزش بالینی یک واحد آکادمیک است و این واحد، طراحی فعالیت های اجرایی و مطالعات پژوهشی در حوزه آموزش بالینی را با هدف ارتقا آموزش در عرصه های بالینی و از طریق تدوین و استفاده از بهترین شواهد برای مشکلات آموزش بالینی هدایت می‌کند. واحد ارتقا آموزش بالینی زیر نظر مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی فعالیت خواهد کرد. به علاوه این واحد از دفاتر توسعه دانشکده‌ها و دفاتر بیمارستانی به عنوان بازوهای علمی و اجرایی  استفاده خواهد کرد.

رسالت واحد ارتقا آموزش بالینی

رسالت واحد ارتقا آموزش بالینی، بالا بردن اثربخشی آموزش و تدریس در محیط‌های بالینی است. علت وجودی این واحد ارتقا آموزش بالینی از طریق جستجوی بهترین شواهد و راهکارها برای مشکلات آموزش بالینی، ارتقا توانمندی‌های اعضای هیات علمی و پژوهش در خصوص یافتن راه حل های علمی برای بالا بردن کیفیت آموزش  است. برای رسیدن به این هدف، مشارکت همه جانبه اساتید و دفاتر توسعه آموزش لازم است.

مبانی ارزشی :

  • تکریم انسانیت بیمار در فرایند آموزش بالینی و دیده نشدن بیمار به عنوان یک ابزار آموزشی
  • دادن حق رضایت آگاهانه به بیمار برای مشارکت در فرایند آموزشی
  • اولویت قرار دادن مراقبت بیمار در فرایندهای آموزشی
  • ترویج کارتیمی و آموزش بین حرفه ای
  • مشارکت همه جانبه اساتید در فرایند ارتقا آموزش بالینی
  • احترام به پرسنل درمانی و مشارکت آنان در فرایندهای آموزشی
  • اولویت دادن به ارتقا سلامت جامعه از طریق آموزش بالینی
  • اولویت دادن به استفاده از شواهد علمی معتبر در ارتقا آموزش
  • توجه به نیازهای جامعه در تعیین اهداف آموزشی و پاسخگو بودن در آموزش
  • تربیت نیروی انسانی با تاکید بر یادگیری منش حرفه ای
  • تربیت نیروی انسانی با تاکید بر یادگیری مهارت یادگیری خود راهبر و یادگیری مادام العمر